Fietsen Costa Rica onze ervaring!

Category : Uncategorized

25 dagen, Costa Rica op de fiets. Fietsen door Costa Rica, wat een prachtige ervaring. Om meer mensen de mogelijkheid te geven om dit prachtige land op deze manier te kunnen ontdekken verhuren wij geprepareerde 29 MTB fietsen. Hieronder 1 van onze klanten aan het woord, dit zijn hun ervaringen incl waardevolle tips. Fietsen door Costa Rica, een nieuwe uitdaging dat was het plan.

Na een zoektocht op het internet kwamen we uit bij Hotel Rincón de San José zij boden een pakket aan met overnachtingen, vliegveld ophaal service en fiets verhuur. Na het eerste email contact bleek al snel dat de aangeboden MTB 29” fietsen prima geschikt waren voor onze tocht. De mensen van het hotel hebben ons goed geholpen met het samen stellen van de tocht en leuke reis tips gegeven.

De vlucht verliep prima en bij aankomst werden we opgehaald door de transfer bus van het hotel. De volgende morgen tijdens het ontbijt kregen we al onze fiets uitgereikt. Een dag eerder dan gepland maar super, zo konden we de fietsen prepareren. Pedalen overzetten, hoogtes instellen en de gloednieuwe fietstassen moesten ook gemonteerd worden. De fietsen waren uitstekend en na de testrit waren we goeie vriendjes. De volgende ochtend begonnen we vroeg vanuit Hotel Rincón San José aan ons fiets avontuur.

Dag 2. San Jose – Siquirres: 98 km – 1793 hoogtemeters.

cycling to Canas - Playa del CocoWe hadden de tip gekregen om vroeg de stad uit te fietsen, en dat bleek niet onverstandig. De Ochtend is het fijnste moment om de stad uit te fietsen, weinig verkeer en frisse temperaturen. Tot aan Cartago fietsten we wel langs de grote weg met het verkeer, maar daaarna wordt het allemaal veel rustiger en krijg je al snel het gevoel van het ware Costa Rica; kleine dorpjes, vergezichten, en de heuvels en nog stijlere bergen. Kortom in Costa Rica kun je heel veel bergen beklimmen. Wanneer we bij een schattige lodge vlak voor Siquirres aankomen, waren we moe maar tevreden.

Tip: Je zou kunnen kiezen om deze etappe over 2 dagen te verspreiden of om je door een busje net buiten de stad te laten brengen. Dit scheelt nogal wat hoogte meters en je kunt direct genieten van het Costa Rica waar je voor gekomen bent.

Dag 3. Siquirres – La Virgen (Sarapiqui): 101 km – 743 hoogtemeters.

In vergelijking met dag 1 was het zeer ontspannen fietsen, lekker met “vlakke” wegen. De eerste kilometers vanuit Siquirres waren wel via de snelweg, die trucks zijn echt groot! Maar na de afslag richting de Sarapiqui Valley/Puerto Viejo, de Sarapiqui is het heerlijk rustig fietsen. Weinig verkeer en een prachtige natuur met uitgestrekte ananasplantages, groen en vele mooie vogels. Het echte platte land.

Tip: Soda’s blijken nu al de beste ontdekking, de lokale casado’s (rijst met vis, kip of vlees en groente) houden je prima op de been.

Dag 4. La Virgen (Sarapiqui)

We hebben een rust dag ingelast, want je kon er veel leuke doen doen; wandelen (o.a. Tirambina park), cacao tour (zeer geslaagd!), het bezoeken van ananasplantages of raften op de Sarapiqui rivier. We hadden hier een zeer goedkope maar nette cabin bij een enthousiaste en aardige eigenaar (La Virgen, Cabinas Claribel, Tel.27611190).

Dag 5. La Virgen – La Fortuna (Arenal): 86 km – 1095 hoogtemeters.

Op naar Fortuna, vanaf de vlakte de bergen in, we wisten dat het een goede dag zou worden en dat bleek! Als warming up waren de eerste 30km al bikkelen met veel korte stijle klimmetjes. Maar daarna werdt het wat vlakker tot Fortuna, helaas hadden we regen, maar dat mocht de pret niet drukken.

Dag 6 & 7. Arenal.

Fortuna, het activiteiten centrum van Costa Rica. In de twee dagen dat we er waren hebben we veel leuke dingen gedaan. Mooie wandelingen rond de Cerro Chato en Arenal vulkaan, zwemmen bij de watervallen en uiteraard hebben we de hotsprings bezocht.

Dag 8. Arenal – Cañas: 96 km – 1921 hoogtemeters.

Vandaag stond er op het programma, kilometers maken! We willen door naar de kust. Maar eerst moeten we het meer van Arenal rond en dat is toch nog zo´n 40 kilometer. Het was een fantastische route, kronkelende, glooiende wegen door het groen en je blijft rondom het meer. Waar je steeds op van een andere kant de Arenal vulkaan ziet. Voorbij Tilleran, rijden we Quanacaste in en gaan we richting Cañas, het is heel special om te zien dat je van een prachtig groen gebied het landschap ziet veranderen, het wordt snel droger en vlakker.

Dag 9. Cañas – Playa del Coco: 120 km – 643 hoogtemeters

cycling pipa Santa TheresiaWe hebben geprobeerd het zoveel mogelijk te vermijden, maar we moesten toch het eerste stuk over de interamericana. Het fietst vlot maar we besloten te vertrouwen op de GPS en een stuk onverhard te nemen. Prachtige route met veel akkerbouw (o.a. rijst, mais, bonen) maar ook veeteelt, met Costa Ricaanse cowboys. Een mooie ervaring, echter hadden we er niet opgerekend dat er een brug verdwenen was, we konden de rivier niet overkomen. Dus moesten we het hele stuk terug naar de interamericana, en toen konden we weer door richting Liberia van waar het nog 35 kilometer was naar Playa del Coco. (Totaal genoemde kilometers zijn inclusief omweg, normaal 100km).

Tip: De hitte kan behoorlijk oplopen tegen het middag uur. En zeker in het lage gebied aan de kust, het is belangrijk om hier rekening mee te houden. Maak je kilometers ’s ochtends vroeg, rij niet te lang zodat je in de middag nog even van het strandleven kunt genieten. En vergeet je vooral niet in te smeren met watervaste zonnebrand!

Dag 10 & 11. Playa del Coco

Wat een heerlijkheid, zwemmen, duiken, snorkelen, uitrusten. Klein badplaatsje met een fijn hotel: M&M of MaryMar is een rustig en net hotel direct aan het strand.

Dag 12. Playa del Coco – Samara: 105 km – 1071 hoogtemeters.

We gaan de Pacific Coast verder naar beneden naar Samara. Het eerste stuk vanuit Playa del Coco hebben we een mooie onverharde weg. Tot 30 km voor Samara gaat het op de vlakke verharde wegen als een trein. Echter het venijn zat hem in zijn staart, de laatste 30 kilometer blijken minder vlak dan je zou verwachten aan de kust. Nog even op de tanden bijtend trotseerden we de hitte. Eenmaal op plaats van bestemming wordt dit beloond met heerlijk afkoelen in zee en de eerste surfpogingen.

Dag 13. Samara – Playa San Miguel: 31 km – 820 hoogtemeters.

Alvast een klein stukje richting het zuiden naar Playa San Miguel was het idee. Deze korte geplande route bleek ook meer dan voldoende te zijn. De onverharde wegen waren na het regenseizoen niet op hun best en de klimmen waren behoorlijk stijl. Deze route neemt meer tijd in beslag en is ook voor de ervaren mountainbiker een leuke uitdaging. Het biedt een uniek uitzicht op de rustige en verlaten stranden van Nicoya Peninsula. Aangekomen op Playa san Miguel hadden we het geluk dat we een bungalow konden huren bij the Flying Scorpion (http://theflyingscorpion.com/ ). In het laagseizoen is het er echt uitgestorven, een ultiem gevoel op dit verlaten prachtige strand.

Tip: Wanneer je langs de kust rijdt of langs wat dun bevolkte gebieden, zorg dan voor voldoende contant geld, er zijn slechts enkele plaatsen met ATM’s in dit deel (o.s. Samara/Santa Teresia).

Tip: Het is mogelijk dat je hier zeeschilpadden ziet, ’s avonds zijn er excursies. Nu wisten we ook wat die zaklampen ’s nachts op het strand waren.

Dag 14. Playa san Miguel – Montezuma: 65 km – 974 hoogtemeters.

cycling rain Sarapiqui ValleyWe verlaten deze mooie plek omdat we door ons geld heen zijn. Deel 2 van deze off road kust route is een stuk beter te fietsen en echt onze favoriet! De omgeving is bijzonder, vele verschillende bomen, planten, dieren en het oversteken van een paar kleine riviertjes maakt het tot een echt avontuur. Onderweg een stop in Santa Teresia voor uiteraard, de ATM, de sfeer en niet te vergeten heerlijk vers cocos water. Het tourisme rondom Santa Teresia is merkbaar en op de route naar Montezuma komen we vele ATV’s tegen, het zijn er dan ook prachtige wegen voor!

Dag 15. Montezuma

Mooie plaats Montezuma, prachtige strandjes, fijne watervallen om in te zwemmen en een ontspannen sfeer met vele goeie restaurantjes.

Dag 16. Montezuma – Jaco (boot transfer)

Er zijn iedere ochtend boten die je voor $33-35 in 1.5 uur naar Jaco brengen. Een efficiënte overtocht en daarbij schitterend met de honderden dolfijnen die we zagen.

Dag 17. Jaco – Quepos: 66 km – 348 hoogtemeters.

Wij vonden Jaco zelf niet bijzonder en vooral erg druk. Wel hebben we hier in de ochtend geslaagde surfpogingen gedaan, Jaco is bekend om zijn geschikte golven. ’s Middags beginnen we aan de route naar Quepos, dit is na de dagen die we in Nicoya Peninsula gehad hebben een makkie. De palmolie plantages onderweg zijn een aparte ervaring, met name de palmolie lucht en de authentieke plantage arbeiders huizen.

Dag 18. Quepos – Sierpe: 121 km – 1233 hoogtemeters.

Vanwege de tijd moesten we Manuel Antonio helaas overslaan en fietsten we in de vroege ochtend verder naar Sierpe. De langste etappe van onze vakantie, maar deze is behalve het ongemak van wat zadelpijn wel één van de gemakkelijkste. We zijn gestopt in Dominical en genieten van het ontspannen sfeertje. Tijd voor een heerlijke fresco natural (fruitdrink) met Gallo Pinto. Ook kopen we, nu we richting het eind komen, wat souvenirs. De laatste kilometers naar Sierpe zijn mysterieus en ongerept, laat het jungle avontuur maar beginnen.

Dag 19. Sierpe – Drake Bay: 58 km – 1787 hoogtemeters.

Op advies van de hotel eigenaar nemen we een pondje over de rio Sierpe en wagen we een poging te fietsen naar Drake Bay. Verteld was dat het tenslotte maar 2 uur fietsen was. Het fietsen met bagage zonder goede bevoorrading was echter geen goed plan. We hebben veel geluk dat we na 15 km vriendelijke Costa Ricanen ontmoeten die ons een lift gaven. Na een vrij heftige autorit van 2 uur komen we aan in Drake Bay.

Tip: Laat je oppikken door de lodge in Drake bay met een boot of neem een taxi bootje!

Dag 20 – 23. Drake Bay/Corcovado.

Mogelijkheden te over. De tours in het National Park Corcovado zijn een geweldige ervaring, mooi snorkelen, en ook genoeg mogelijkheden om zelf wandelingen te maken.

Tips: Wil je in luxe verblijven dan is de http://www.copadearbol.com/ echt een aanrader. Iets eenvoudiger maar nette cabins http://www.cabinasmanolo.com/home_en.htm Boek een tour met een gids je ziet zoveel meer wilde dieren dan wanneer je alleen wandelt

Dag 24. Sierpe – San Jose (per shuttle bus).

Dit maal met het taxi bootje van Drake Bay terug naar Sierpe. In Sierpe stond de shuttle bus naar San Jose klaar. Dit was uitstekend geregeld en voor een goede prijs zijn we met fiets en al ’s middags in drie uur tijd, terug in Hotel Rincon. Daar werden we opgewacht door de hotel eigenaar, hebben we onze spullen ingepakt en s’avonds gegeten in het restaurant van het hotel.

Tip: Voor de transfer naar San Jose kun je met een shuttle service.

Dag 25. San Jose – Amsterdam.

’s Ochtends al weer vroeg op, met de transfer bus van het hotel gingen we naar het vliegveld. Het zat erop, weer terug naar huis vol met herrineringen, fotos en prachtige ervaringen rijker.

Tenslotte:

We hebben genoten van het fietsen door een land als Costa Rica, het laat je zoveel meer zien dan wanneer je dit met een bus of met de auto doet. De reacties van de Costa Ricanen en de hulp die we onderweg hebben kregen was bijzonder vriendelijk. We hadden geen lodges vooraf geboekt en gingen onze eigen weg. Dit heeft goed uitgepakt. Tuurlijk, het is zo nu en dan best zwaar maar daarom niet minder leuk. Al met al voor ons een bijzondere ervaring waar we nog lang van zullen genieten.

Nog een paar laatste tips om zeker niet te vergeten:

Belangrijke benodigdheden: – Waterdichte fietstassen (nu ook te huur bij de fietsen) – Zonnebrillen – Zonnebrand factor 50 (water bestendig) – Gedetaileerde kaart van Costa Rica – Sneldrogende (fiets)kleding – Regenjas